lördag 6 februari 2016

Magnetförvaring till mina dies

Jag förvarar mina dies i magnet"pärmar" jag gjort själv.
Nu fick jag göra en till då de andra var fulla och
då passade jag på att göra en  tutorial på hur jag gör.

Bäst att ni laddar med dryck och nåt ätbart för nu blir det ett
 låååångt inlägg med måååånga bilder.

Såhär ser de ut som jag redan har gjort.



Såklart märker jag dem med handgjort av....




Jag lägger ett papper som skydd så de inte blir slöa 
av att ligga mot varandras skärytor




Då börjar vi.

Det behövs:
2 st övningskörningskyltar
  ( Jag köper mina på macken. Något dyrare men bättre magnet )
2 st cardstock i nån färg man gillar
1 st vit eller naturfärgad cardstock
2 st kartongbitar
 ( mina är från baksidorna av mönsterpappersblock )
Dubbelhäftande tejp eller som jag dubbelhäftande foamtejp
( Foamtejpen brukar jag hitta i sådana där 10:- lådor )

Vanlig genomskinlig bred tejp 





Dela skyltarna mitt itu




Tejpa ihop som på bilden med den breda genomskinliga tejpen




Sedan tejpar jag med foamtejpen över hela bitarna
eller med dubbelhäftande tejp om man hellre vill det.
( Jag tycker det blir stabilare med foamtejpen )





Sådär nu har vi magnetsidorna nästan klara.





Rita av dem på kartongbitarna.





Skär ut dem





Fäst dem sedan på den foamklädda / tejpklädda sidan.

'




Mät dem och lägg till 3 cm på längden och 3 cm på bredden.
Skär till.





Nu har vi delarna till själva magnetbladen + att man får 4 bitar till utav cardstocken.
Ta en av de mindre, den ska vi använda.





Biga 1.5 cm in runt alla sidorna och sedan 1 gång till utåt så det blir lätt
att vika cardstocken över kanten.

Hur brett det ska vara mellan dessa bigningar beror på
 hur tjocka sidorna har blivit. Mina är 4mm.





Klipp bort hörnen.





Lägg lim på kanterna och fäst dem mot magneten.





När det är gjort på båda lägger ni ihop dem med
magneten emot varandra.
Limma fast den lilla remsan, som en bokrygg.
Den ska sluta ca 0,5 cm från kanterna som på bilden.





Nu är den nästan färdig.
Man kan använda den såhär om man vill.

Men det vill inte jag så jag fortsätter lite till.





Nu tar jag det vita / natur cardstocken och skär en remsa som är
8 cm bred och längden på "pärmen".





Bigar på 3,5 cm från varje långsida så det blir 1 cm kvar i mitten.
Stansar sedan med en kantstans.





Limmar den på samma sidan som den lilla blå remsan.





Jag fäster en bit av den breda genomskinliga tejpen
som en förstärkning på "pärmryggen" så det inte går sönder så lätt.





Nu är den färdig.
Bara att börja fylla den med dies.





Jag brukar stansa ut de diesar jag har i "pärmen"  och
 fästa dem på framsidan

Blir lätt att hitta dem man söker då.



Hoppas att ni orkade hänga med genom hela inlägget och 
att ni har förstått hur jag gör "mina" magnet"pärmar"

Lycka till!!








4 kommentarer:

Maritha sa...

WOOOOOOOW! vilket jobb du gjort. Sååå snygg förvaring till dies och jag kommer nog försöka mej på detta. Har redan en del fastsatt på övningskörningsskyltar....dom har ju bäst magnet verkligen. Tack för ett riktigt bra tips. Jag hade drickan redo och tog vätskepaus i mitten..... hihihihi

Kraaam

Laila Gustafsson sa...

Så snyggt å så bra förvaring kommer nog prova mig på detta på en del av mina dies speciellt såna jag anvönder det ofta å mycke. Tusen tack för bra beskrivning. Kram

NickScrapShack sa...

Hej

Oj vad det var länge sedan jag var och hälsade på i din fina blogg. Ber om ursäkt kan bara skylla på att tiden rinner iväg allt för snabbt. Du har gjort en jättefin beskrivning på din dies förvaring. Toppen bra!

kram Nick

Gittans Pysselsida sa...

Får hålla med de andra, såå fin och välarbetad förvaring. Bra och utförlig tut.Jag gjorde en förvaring för några år sedan, skulle behöva mer, man skaffar sig ju mer grejer hela tiden och sen blir de bara liggandes lite hur som helst, Är det nån som känner igen det ?...
Kram
Inga